Galionsfigur

har jeg skåret i træ, jeg bryder mig ikke om de støbte plastikdele

Anker

Forreste ankre hænges i taljer, der går til fokkemasten lige under mærset

Bagerste ankre ligger i gafler, der kan vippes ud, når ankrene slippes. På modellen er de bare bundet til forreste røstbrædt

Ankerkæder ophænges langs skibssiden

Tov til ankerkranerne er ført gennem skibssiden og ophængt i krog på indersiden

Skorsten

Kædefæstet øverst er tråd boret igennem og limet inde i skorstenen. Husk at lave øjet udvendigt inden limningen.

Nederst bruges ringe lavet af tråd viklet om en rundpind til en spiral. der klippes op. Husk at bruge tråd der er af en dimension, der kan gå gennem kædeleddene.

Bemærk at modellen kun har to kæder på hver side. Originalen har tre

Jeg har mærket op på dækket inden limningen så jeg har plads til de fittings, der skal være under kæderne

Kabysskorsten

Tremmelugen omkring skorstenen er på originalen dækket af hvid presenning

Trappe til batteridæk

Lavet som kasse, der er forsænket i dækket

Rat og nathus

Tilpasses originalen med ændret ratkonsol. Er originalt placeret på ristværk og med ratliner ført ind i skroget. Disse liner tilføjes.

Nathuse ændres sv.t. original


Skruebrønd

Under opbygningen af skroget tilføjede jeg et ”mellemdæk, der bliver bund i skruebrønden.

Den midtstillede bærebjælke, der blev lagt op under anlægget til dæk, skal fjernes i det udskårne hul til skruebrønden.

Selve rummet under hullet males sort. det vil være nemmest inden agterdækket lægges på men kan sagtens gøres senere.

Når åget med skiver er færdiglavet, har jeg ilagt de trosser, der skal hæve skruen op i brønden. For enden har jeg sat en stump rør (jeg havde lidt sort gummirør), som jeg passer ned i to borede huller i bunden af brønden. Det giver en illusion af, at tovet går helt ned til skruen. Husk messingskiverne til åget.


Kanoner

monteret med taljer og bagtov

Jeg har tilføjet luger til de åbne kanonporte på batteridækket


Skibsklokker

Originalen har to skibsklokker, dels foran stormasten, dels på forkanten af agterdækket. Messingdele, der skal stå umalede, kan patineres ved at lægge dem i Klorin et par dage.

Bådkraner

Ændret udseende af kraner til hækhængt jolle

Ændrede kraner til sidehængte joller


Joller

er selvbyggede, ikke modellens plastik.

Den hækhængte jolle har spanter af metalclips fra en papkasse og er klinkbygget.

De sidehængte er for nemheds skyld skåret i træ og beklædt med sejldug


Agterstavn

Jeg vil undgå klistermærker fra byggesættet (f.eks. hækudsmykning, kanonporte etc.) og har derfor opmalet hækudsmykningen. Det ser lidt klodset ud, men sådan kan jeg bedst lide det.

Jeg har tilføjet luger til agtervinduer med liner til åbning